8. Pierwszy zespół aktorski Teatru: Maria Przybyłko-Potocka

 

Po raz pierwszy publicznie wystąpiła w czerwcu 1893 r. Zaczynała od ról naiwnych i amantek. W początkach kariery grywała w teatrach Łodzi, Poznania i Warszawy. Od 1987 r. przez pięć sezonów w teatrze krakowskim. Od 1902 r. ponownie w Warszawie, gdzie została zaangażowana do Warszawskich Teatrów Rządowych. 

Jesienią 1906 r. poznała w Zakopanem Arnolda Szyfmana – przyszłego założyciela i dyrektora Teatru Polskiego w Warszawie, który już w listopadzie zaangażował ją w występach w krakowskim teatrzyku literackim „Figliki”. Ta młodopolska heroina, konkurująca z Siemaszkową, Wysocką i Solską, stała się jego największą miłością i natchnieniem. I odtąd zrodziła się między nami długoletnia przyjaźń, która była czymś więcej niż zwykłą przyjaźnią. To przede wszystkim dla niej Szyfman w maju 1908 r. przeprowadził się z Krakowa do Warszawy. Była odtąd dozgonną towarzyszką życia dyrektora, inspiratorką i inicjatorką wielu przedsięwzięć artystycznych, niezawodnym doradcą.
Bez obawy o nadużycie można nazwisko Przybyłko wpisać na listę współzałożycieli Teatru Polskiego. Arnold Szyfman tak o niej pisał: Znała, oczywiście, dobrze i dokładnie wszystkie moje zamierzenia i plany teatralne i dodawała mi otuchy w przetrzymywaniu licznych przeciwieństw losu. Dzięki niej poznałem najistotniejsze cechy aktorstwa, zanim sam wszedłem do prawdziwego teatru i zacząłem go tworzyć. Zawdzięczam jej też przyśpieszoną a mimo to prawidłową krystalizację mojej świadomości teatralnej, co mi oddało wielkie usługi w przeprowadzeniu realizacji Teatru Polskiego.
W 1912 r. Przybyłko-Potocka wstąpiła do zespołu Teatru Polskiego. Z zespołem tym związana była do wybuchu II wojny światowej. Do 1939 r. odbyła liczne tournée po kraju i zagranicy, m.in. odwiedziła Kijów, Paryż, Berlin, Wiedeń. Prowadziła również własne zespoły, z którymi od 1907 r. w ciągu kolejnych lat odwiedziła polskie i zagraniczne miasta. 

Należała do grona czołowych aktorek polskich swojego pokolenia. Występowała w dość szerokim repertuarze, choć ze względu na warunki głosowe najchętniej obsadzano ją w sztukach współczesnych. Najlepsze role stworzyła właśnie w warszawskim Teatrze Polskim. Niezapomniana jako Aniela w „Ślubach panieńskich” , Zuzia w „Rozbitkach”, Helena w „Panu Jowialskim”, Miranda w „Burzy”, Zosia w „Dziadach”, Bronka w „Śniegu”, Maria w „Lekkomyślnej siostrze”, Hanka w „Moralności pani Dulskiej”, Młoda w „Klątwie”, Jewdocha w „Sędziach”. Wraz z upływem lat grała kobiety starsze, często tworząc wybitne kreacje, m.in. Teresę w „Nadziei”, George Sand w „Lecie w Nohant”, Elizę w „Pygmalionie”, Katarzynę w „Madame Sans-Gene” czy Joannę w „Domu kobiet”. Do jej ulubionych partnerów scenicznych należeli K. Junosza-Stępowski, J. Węgrzyn, A. Zelwerowicz i J. Osterwa.
Tak pisał o niej Leon Schiller w pierwszym dziesięcioleciu jej pracy scenicznej: Cała skala oryginalności, przejawiającej się zarówno w traktowaniu charakteru postaci, jak i w arcyteatralnej kompozycji scenicznej – zalśniła w mnogich klejnotach kunsztu aktorskiego, którymi artystka zasypywała publiczność, patrzącą na misterne cyzelatorstwo gry, równoważące jej bujny temperament. Liryzm i humor, zdolność subtelnego odtwarzania momentów refleksyjnych, żywiołowy naturalizm i romantyczna stylizacja, wreszcie ten skarb największy (…)uczuciowość – wszystkie te, zdawałoby się sprzeczne ze sobą, tony łączą się w bogatej gamie, którą Przybyłko-Potocka rozporządza.

/Źródła: Arnold Szyfman „Labirynt teatru” Warszawa 1991; Antoni Słonimski "Gwałt na Melpomenie", Warszawa 1982; Zygmunt Krasiński „Teatr Polski Arnolda Szyfmana 1913-1939”, Warszawa 1991; baza ról aktorów: www.e-teatr.pl/

 
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0 – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  4. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  5. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  6. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  7. x-src, datr - używane przez facebook.com
  8. demographics ,dkv, VISITOR_INFO1_LIVE,use_hitbox,PREF - youtube.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.