17. Scenograf Wincenty Drabik – w stronę teatru monumentalnego

 

Drugi obok Karola Frycza twórca nowoczesnej scenografii, który pracował w Teatrze Polskim od samego początku (1913 r.). Malarz, wybitny scenograf, pedagog i autor ponad 300 dekoracji teatralnych. Zdumiewał pracowitością, nierzadko obsługiwał wszystkie premiery w sezonie niczym robot dekoracyjny. Był kontynuatorem wizji Stanisława Wyspiańskiego – idei teatru totalnego. Pociągała go wielka scena, porywały inscenizacje romantyczne bardziej niż komedie, farsy i sztuki współczesne. Celował w kompozycji wnętrz, z sentymentem odtwarzał na scenie dawną architekturę i malarstwo. Był malarzem-poetą, scenografem-wizjonerem, tworzył kompozycje symboliczne i syntetyczne, o niezwykłej urodzie i ekspresji. Jego feerie malarskie, z rozmachem i bogatą wyobraźnią tworzone, skupiały nieraz całą uwagę widza, efekty malarskie i świetlne tłumiły tekst, triumfował inscenizator-plastyk.

Studiował w Krakowie, początkowo w Szkole Przemysłowej, a później w Akademii Sztuk Pięknych w klasie profesorów: Jana Stanisławskiego, Józefa Mehoffera i Stanisława Wyspiańskiego. Od 1903 r. w Wiedniu, w Kunstgewerbeschule uczył się techniki malarstwa scenicznego. Pierwsze kroki jako dekorator stawiał w Teatrze Miejskim we Lwowie i warszawskim Teatrze Artystycznym. W 1913 r. jego makiety zostały pokazane na Wystawie Malarstwa Teatralnego, której organizatorem był Leon Schiller. To z nim współpracował krótko również w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego. Najdłuższą współpracę nawiązał z warszawskim Teatrem Polskim i Teatrem Narodowym.

Drabik twórczo rozwijał w polskiej scenografii tendencje folklorystyczne, które czerpał ze sztuki ludowej, folkloru krakowskiego i podhalańskiego czy liturgii kościelnej. Autorami dramatycznymi, którym w swoich szkicach oraz projektach do scenografii i kostiumów poświęcał najwięcej uwagi byli Krasiński, Słowacki oraz Wyspiański. W Teatrze Polskim przygotował ponad 90 scenografii do przedstawień (m.in. "Damy i huzary", "Gromiwoja", "Juliusz Cezar", "Pygmalion", "Książę Niezłomny", "Zemsta", "Nie-boska komedia", "Mazepa").

Ten ton drabikowski – z uniesieniem pisał Leon Schiller – dźwięczał nie tylko w obróbkach surowego folkloru, nie tylko w mojej "Szopce Staropolskiej" i w "Panu Twardowskim" Różyckiego, lecz ukradkiem przedostawał się do Szekspira czy Moliera i był nutą zasadniczą wszystkich zrealizowanych lub zamierzonych inscenizacji 'wielkiej' dramaturgii naszej. "Sen nocy letniej" w jego imaginacji spolonizował się zupełnie. Oceanidy w "Samuelu Zborowskim" były dlań wiślanymi rusałkami, Faust wędrował po zaułkach krakowskich, włoskie i francuskie bufonady miały w swym kolorze coś z orszaku lajkonikowego czy turoniowego, coś z kukieł szopkowych, czy dawnych drzeworytów barwnych.

/Źródła: Leon Schiller, "Wincenty Drabik 1881–1933", Warszawa 1936. Edward Krasiński "Teatr Polski Arnolda Szyfmana 1913-1939", Warszawa 1991./

 
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0 – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  4. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  5. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  6. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  7. x-src, datr - używane przez facebook.com
  8. demographics ,dkv, VISITOR_INFO1_LIVE,use_hitbox,PREF - youtube.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.