Bolesław Śmiały

 

Premiera: 29.01.2014, czas trwania: 1 godz. 20 min., Duża Scena

Autor: Stanisław Wyspiański
Scenariusz: Jacek Popiel
Reżyseria: Bartosz Zaczykiewicz / Andrzej Seweryn
Scenografia: Iza Toroniewicz
Choreografia: Katarzyna Anna Małachowska
Ruch sceniczny: Katarzyna Anna Małachowska
Opracowanie muzyczne: Katarzyna Brochocka
Asystent reżysera: Przemysław Pawlicki
Inspicjent : Przemysław Pawlicki
Przygotowanie wokalne: Katarzyna Brochocka
Sufler: Małgorzata Ziemak
 
Król: Piotr Cyrwus
Krasawica: Lidia Sadowa
Królów Brat: Paweł Krucz
Sieciech: Dominik Łoś
Królowa Żona: Małgorzata Lipmann
Biskup: Krystian Modzelewski
Strzemion/Cześnik: Wojciech Czerwiński
 
 
Świst: Antoni Ostrouch
Niewierna Żona: Ewa Makomaska
Wieść (Poświst): Maksymilian Rogacki
Dziewka Niewierna: Aleksandra Radwan
Śmierć: Piotr Bajtlik
Aktor: Andrzej Seweryn
 
 
 

Premiera: 29.01.2014, czas trwania: 1 godz. 20 min., Duża Scena

Z historii nie wiadomo właściwie nic.
Był jakiś spór króla z biskupem…
Rezultatem tego ostatecznym jest dla nas to, że królestwa nie mamy,
a na Wawelu ostała się trumna świętego.
Ani biskupa uniewinniać nie będziemy, ani króla bronić,
bo to nie byli ludzie mali - nie o małe sprawy walczyli.
Walczyły dwa duchy, o rzeczy wielkie.
 
A każdy Boga niósł na sztandarze…

Tragiczny w skutkach konflikt króla Bolesława Śmiałego i biskupa Stanisława, a kształtowanie się państwowości polskiej w pierwszych wiekach chrystianizacji. Historia Polaków zmitologizowana przez wizjonera polskiego teatru – Stanisława Wyspiańskiego.

"Bolesławem Śmiałym", na zamknięcie obchodów 100-lecia Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, wracamy do tematu porządku władzy i krzepnięcia zależności między państwem a kościołem.

Scenariusz spektaklu powstał na podstawie utworów Stanisława Wyspiańskiego: dramatów – "Bolesław Śmiały", "Skałka"; "Argumentum do dramatu Króla Bolesława i Biskupa Stanisława"; "Not do Bolesława Śmiałego"; rapsodów – "Bolesław Śmiały", "Święty Stanisław".

PLAN WIDOWNI (plik pdf)

 
  • "Król i biskup"

    Mirosław Winiarczyk, Idziemy nr 6/2014, 06.02.2014

    Temat utworu wydaje się dziś ważny i na czasie. Wyspiański ukazuje bowiem starcie dwóch wielkich osobowości - króla Bolesława i św. biskupa Stanisława Szczepanowskiego. (...)W swoim dramacie Wyspiański, opierając się na wątłych przekazach historycznych, pokazuje postać (...)

    Temat utworu wydaje się dziś ważny i na czasie. Wyspiański ukazuje bowiem starcie dwóch wielkich osobowości - króla Bolesława i św. biskupa Stanisława Szczepanowskiego. (...)W swoim dramacie Wyspiański, opierając się na wątłych przekazach historycznych, pokazuje postać króla Bolesława w sposób szekspirowski - monarchy uosabiającego majestat władzy, jednak poddanego zarazem nieumiarkowanym namiętnościom. W spektaklu w Teatrze Polskim król jest główną postacią, dominuje nad całym przedstawieniem, które zostało zrealizowane na kształt teatru rapsodycznego. Bolesław miota się między otaczającymi go rycerzami i kuszącymi kobietami. Pycha i wola działania popychają go do coraz bardziej drastycznych czynów. Wreszcie król dopuszcza się zabójstwa biskupa. (...)W misterium można dostrzec wyższe racje i człowieczeństwo bohaterów dramatu.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.idziemy.pl

    więcej 
  • "Umarł biskup, niech żyje król"

    Szymon Spichalski, Teatr Dla Was, 06.02.2014

    Zaczykiewicz opiera się de facto na sile wymowy. Wraz z Jackiem Popielem twórcy skonstruowali scenariusz złożony z fragmentów kilku dzieł Wyspiańskiego. Centralną postacią pozostaje tytułowy Król (Piotr Cyrwus). Widowisko staje się zapisem jego moralnego upadku. Z (...)

    Zaczykiewicz opiera się de facto na sile wymowy. Wraz z Jackiem Popielem twórcy skonstruowali scenariusz złożony z fragmentów kilku dzieł Wyspiańskiego. Centralną postacią pozostaje tytułowy Król (Piotr Cyrwus). Widowisko staje się zapisem jego moralnego upadku. Z jednej strony władca jest potężnym wojownikiem, ruszającym na Grody Czerwieńskie z ogniem i mieczem. To on zbudował potęgę państwa. Z drugiej strony, realizatorzy objawiają wszelkie słabości Bolesława. Za jego rządów ludzie stają się biedni. Tłum chodzi w odartych łachmanach. Swoistym sumieniem Króla staje się Sieciech (Dominik Łoś). Drugą stronę konfliktu reprezentuje Biskup (Krystian Modzelewski). Wkracza na scenę wraz z korowodem kosynierów, tworzących procesję maryjną. Siłą ludu okazuje się zatem religia, która jako jedyna pcha ludzi do boju. Bolesław zaznacza swoją siłę, ale ludzie uznają go martwym za życia. Rzucają w niego piaskiem, jakby już leżał w grobie.
    Widowisko staje się zapisem moralnego upadku władcy. Protagonista cały czas wierzy w swoją potęgę, chociaż stopniowo maleje ona coraz bardziej. Bolesław karze kobiety za niewierność, chociaż sam oddaje się fizycznym zbliżeniom z Krasawicą (Lidia Sadowa). Zaczykiewicz pokazuje działania władzy, która kąsa tym bardziej, im stopniowo upada. Robi to za pomocą dosadnych znaków teatralnych. Jednym z elementów dekoracji jest podłużny prostopadłościan, kojarzący się dość jednoznacznie z trumną.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.teatrdlawas.pl

    więcej 
  • _

    Ksenia Lebiedzińska, Teatr Dla Was, 04.02.2014

    Inscenizacja w Warszawskim Teatrze Polskim wydobywa właśnie oniryczność sztuki czwartego spośród polskich wieszczów. Świat przedstawiony stołecznego spektaklu wyłania się z ciemności. W ciągu całego widowiska scena nie zostanie rozświetlona pełnym światłem. Pośrodku (...)

    Inscenizacja w Warszawskim Teatrze Polskim wydobywa właśnie oniryczność sztuki czwartego spośród polskich wieszczów. Świat przedstawiony stołecznego spektaklu wyłania się z ciemności. W ciągu całego widowiska scena nie zostanie rozświetlona pełnym światłem. Pośrodku znajduje się wypełniona ziemią niecka, ograniczona z trzech stron drewnianym pomostem. W głębi ustawiono betonową ścianę. Z góry na żelaznych linach opuszczana jest drewniana belka; to równocześnie ława w sali sądowej, gdzie odbywa się proces nad niewiernymi żonami rycerzy powracających z wyprawy kijowskiej i trumna, która pochłonie okrutnego władcę w finale sztuki. Całość kompozycji w scenicznym oknie zasnuwa dym.
    "Bolesław Śmiały" to premiera zamykająca obchody jubileuszowego sezonu Teatru Polskiego w Warszawie, bardzo dobrze wpisująca się w jego linię repertuarową. Wielokrotnie w ciągu tych kilkunastu miesięcy widzowie sceny przy ulicy Karasia mogli oglądać utwory ważne dla narodowego repertuaru, rzadko dzisiaj wystawiane, a często stanowiące głos w debacie publicznej. (...)
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.teatrdlawas.pl

    więcej 
  • _

    Agnieszka Zawadka, Blog autorski 'Kocham Teatr', 02.02.2014

    "Bolesław Śmiały" zalicza się do niewielu spektakli, które mają dobry początek. To przede wszystkim zasługa świetnie przemyślanych choreografii i ruchu scenicznego (Katarzyna Anna Małachowska), które nadają sztuce dynamiki i przykuwają uwagę widza już od (...)

    "Bolesław Śmiały" zalicza się do niewielu spektakli, które mają dobry początek. To przede wszystkim zasługa świetnie przemyślanych choreografii i ruchu scenicznego (Katarzyna Anna Małachowska), które nadają sztuce dynamiki i przykuwają uwagę widza już od pierwszych chwil. Właśnie te pierwsze chwile potwierdzają, kto w "Bolesławie Śmiałym" gra pierwsze skrzypce. Piotr Cyrwus w roli króla i Lidia Sadowa jako Krasawica tworzą duet wymarzony. On szorstki, odważny i zdecydowany. Ona namiętna, podstępna i szalona. Sadowa stworzyła niesamowitą postać, którą gra całą sobą, co widać szczególnie wyraźnie w dopracowanym ruchu scenicznym. (...)
    Przez cały spektakl daje się odczuć specyficzny klimat. Napięcie buduje rytmiczna muzyka w tle, gra światłami i dymem. W tle sceny przechadzają się wciąż aktorzy, którzy skutecznie wprowadzają poczucie niepewności, strachu i grozy. Całość doskonale uzupełnia scenografia autorstwa Izy Toroniewicz.
    "Bolesława Śmiałego" warto zobaczyć, żeby poczuć kunszt Wyspiańskiego, poznać prawdziwe oblicze Cyrwusa i przekonać się, że Teatr Polski ma się dobrze.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.kochamteatr.info

    więcej 
 
 
Rozmowa z Piotrem Cyrwusem /iTVP/
 
 
DUŻA SCENAwtorek, środa, czwartek, niedzielapiątek, sobota
I StrefaN 48 zł, U 36 złN 50 zł, U 40 zł
II STREFAN 36 zł, U 30 złN 38 zł, U 34 zł
III STREFAN 28 zł, U 22 złN 28 zł, U 22 zł
IV STREFAN 24 zł, U 20 złN 24 zł, U 20 zł
LOŻA PREZYDENCKAN 120 złN 120 zł

- PLAN WIDOWNI
- Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są na 30 minut przed spektaklem. Płatność za wejściówki wyłącznie gotówką.
- Bilety ulgowe (U) przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym "Zasłużony dla Kultury Polskiej" za okazaniem legitymacji.
- W sprzedaży on-line dostępne są wyłącznie bilety normalne, a ceny zawierają opłatę manipulacyjną.
- Propozycje tańszych biletów znajdą Państwo wśród naszych OFERT SPECJALNYCH.

 
 
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0 – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  4. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  5. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  6. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  7. x-src, datr - używane przez facebook.com
  8. demographics ,dkv, VISITOR_INFO1_LIVE,use_hitbox,PREF - youtube.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.