Wszędzie jest wyspa Tu

 

Premiera: 15.12.2012, czas trwania: 1 godz. 30 min. (bez przerwy), Scena Kameralna

Autor: Wisława Szymborska
Reżyseria: Magdalena Smalara
Scenariusz: Magdalena Smalara
Dekoracje i kostiumy: Jan Kozikowski
Reżyser światła: Jan Kozikowski
Muzyka: Urszula Borkowska
Przygotowanie wokalne: Anna Chmielarz
Inspicjent : Katarzyna Zbrojewicz
 
Izabella Bukowska-Chądzyńska
Magdalena Smalara
Joanna Trzepiecińska
Natalia Sikora
fortepian: Urszula Borkowska
 
 
fortepian : Mateusz Dębski
saksofon: Marcin Świderski
saksofon : Marcin Gańko
kontrabas: Wojciech Gumiński
kontrabas : Konrad Kubicki
 
 
 

Premiera: 15.12.2012, czas trwania: 1 godz. 30 min. (bez przerwy), Scena Kameralna

10 czerwca 2017 r. - POŻEGNANIE Z TYTUŁEM!

Ostatnimi czasy do teatru chodzę rzadko. Zbyt wiele rzeczy irytuje mnie w nim, albo co gorsza nudzi.

Spektakl Magdaleny Smalary jest równie przekorny jak powyższe zdanie Szymborskiej. Szacunek do języka i osobowości noblistki nie oznacza braku zadziorności, tak jak barwna instrumentalna aranżacja nie musi zakłócać czystego brzmienia poezji.

"Wszędzie jest wyspa Tu" to przedstawienie rozpięte między formą recitalu a wieczoru poetyckiego. Inspiracją do powstania scenariusza były wybrane przez reżyserkę wiersze Wisławy Szymborskiej. Spektakl Smalary ma swoje źródło w "Przypowieści".
Rybacy wyłowili z głębiny butelkę. Był w niej papier, a na nim takie były
słowa: "Ludzie, ratujcie! Jestem tu. Ocean mnie wyrzucił na bezludną
wyspę. Stoję na brzegu i czekam pomocy. Spieszcie się! Jestem tu!"

Przypowieść odnosi się tak do utworu Szymborskiej, jak i do formy literackiej. Zgodnie ze swoją naturą – przypowieść jest prosta, czytelna, wyrazista. Bawiąca alegoriami, zaskakująca skojarzeniami, daleka od oczywistości, poszukująca prawdy w znakach, w starannie dobranych słowach.

Widowisko utrzymane jest w klasycznej formie, skupionej na przekazaniu sensów, ukrytych w wersach poezji Szymborskiej. Na wyspie Tu znajduje się sofa, stolik, maszyna do pisania, krzesło. W tej przestrzeni rezydują cztery postaci kobiece. Ich głosy prowadzą rozbitków przez historię życia, zapisaną w słowach. W tym wielogłosie jest spokój, pewność siebie, wdzięk i potrzeba zatracenia się. Trzech muzyków tworzy na żywo aranżacje, korzystając z instrumentarium, złożonego z wiolonczeli, saksofonu i fortepianu. Poszukują, rozpoczynając od inspiracji. Nie wypaczają znaczeń, zawartych w wierszach Szymborskiej, nawet jeżeli chwilami poczynają sobie odważnie w obszarze muzycznych skojarzeń.

Smalara oddaje hołd Noblistce, nie tracąc przy tym bezpretensjonalności, werwy i zacięcia, z jakim zaprasza widzów do pobytu na wyspie Tu. Jak u siebie poczują się na niej wszyscy miłośnicy poezji, których nie brak wśród naszych widzów oraz wszyscy rozbitkowie poszukujący emocji, wydobywanych ze słów uważną i kunsztowną pracą sceniczną.

MAGDALENA SMALARA (ur. 1978) Absolwentka Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Aktorka teatralna, telewizyjna i filmowa. Od 2002 r. w zespole Teatru Polskiego. Laureatka Grand Prix, Nagrody Publiczności oraz Nagrody Dziennikarzy w Konkursie na Interpretację Piosenek Agnieszki Osieckiej organizowanym przez Fundację Okularnicy. W 2003 roku, w dwa lata po ukończeniu studiów, otrzymała Nagrodę im. Tadeusza Łomnickiego za wybitne osiągnięcia.

 
  • _

    Joanna, Blog 'Loża Teatralna', 10.03.2014

    Scenografia idealnie wprowadza nas w klimat zacisznego i dystyngowanego salonu z kanapą na środku, maszyną do pisania, stolikiem na którym leży plik papierów oraz barkiem. Każda postać ma ściśle określone miejsce, które zajmuje już na początku spektaklu i rzadko je (...)

    Scenografia idealnie wprowadza nas w klimat zacisznego i dystyngowanego salonu z kanapą na środku, maszyną do pisania, stolikiem na którym leży plik papierów oraz barkiem. Każda postać ma ściśle określone miejsce, które zajmuje już na początku spektaklu i rzadko je zmienia. Warto podkreślić, że wszystko jest ze sobą połączone. Charakter danej osoby doskonale wpasowuje się w przestrzeń, w której się porusza.
    Kolejnym plusem była muzyka na żywo. Dopełniała ona za każdym razem utwór przez co spektakl jeszcze bardziej chwytał za serce. Była to wisienka na torcie.
    Obsada spektaklu w składzie: Izabella Bukowska, Natalia Sikora, Joanna Trzepiecińska oraz Magdalena Smalara była fenomenalna. Nie sposób było odciągnąć wzrok od ich pięknych prostych strojów, nadającym im subtelności i kobiecości. Aktorki zachwycały swoimi głosami oraz swobodą na scenie. „Wszędzie jest wyspa Tu” to duża dawka humoru wypływająca z twórczości Wisławy Szymborskiej zamknięta w półtoragodzinny spektakl, na którym koniecznie trzeba być!
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.loza-teatralna.blogspot.com

    więcej 
  • "Poetycka wyprawa na wyspę Tu"

    Anna Czajkowska, Teatr dla Was, 04.01.2014

    "Wszędzie jest wyspa Tu", przedstawienie wystawiane na Scenie Kameralnej Teatru Polskiego, jest po prostu rewelacyjne, urocze w każdym aspekcie. Perełka, która na długo pozostaje w pamięci, godna polecenia wszystkim mniej lub bardziej wyrobionym teatromanom, a także tym, (...)

    "Wszędzie jest wyspa Tu", przedstawienie wystawiane na Scenie Kameralnej Teatru Polskiego, jest po prostu rewelacyjne, urocze w każdym aspekcie. Perełka, która na długo pozostaje w pamięci, godna polecenia wszystkim mniej lub bardziej wyrobionym teatromanom, a także tym, którzy w teatrze rzadko bywają. Muzyczny wieczór poetycki, w reżyserii Magdaleny Smalary, to dowód szacunku wobec poetki, głęboki ukłon w kierunku jej subtelnego poczucia humoru, niewymuszonej kobiecej filozofii życiowej, emocjonalności, lekkiego zaplątania w alegorie, aforyzmy, skojarzenia, przy zachowaniu klasycznej prostoty, czytelności, do której tęskni nasza zmęczona cywilizacyjnymi i medialnymi fajerwerkami dusza. Bystry zmysł obserwacji, wyczucie szczegółu oraz piękno, obrazowość i staranność języka - to wszystko jest w spektaklu, tym bawi się Magdalena Smalara, zapraszając widza do wzięcia udziału w podróży na wyspę Tu.
    (...)Całość starannie przemyślana, dopracowana w najmniejszych szczegółach, ze smakiem, w retro stylu - co odnosi się również do sukienek, w których uroczo prezentują się aktorki, mistrzowsko wykonujące poezję. Cztery artystki doskonale czują recitalowo-recytatorską formę sceniczną.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.teatrdlawas.pl

    więcej 
  • _

    Monika Kamińska, Blog autorski 'Black dresses', 08.04.2013

    Spektakl mnie absolutnie zauroczył. Jest CUDOWNY. Nie miałam zielonego pojęcia, że wiersze Szymborskiej da się tak łatwo zaśpiewać. Ze dwa razy nawet zastanawiałam się czy gdybym nie znała autorki, to bym się nie nabrała na to, że jest nią Osiecka. (...)Nie da się ukryć, że (...)

    Spektakl mnie absolutnie zauroczył. Jest CUDOWNY.
    Nie miałam zielonego pojęcia, że wiersze Szymborskiej da się tak łatwo zaśpiewać. Ze dwa razy nawet zastanawiałam się czy gdybym nie znała autorki, to bym się nie nabrała na to, że jest nią Osiecka.
    (...)Nie da się ukryć, że pierwsze skrzypce gra tam Joanna Trzepiecińska. Pomimo, że słyszałam już kiedyś jak śpiewa, to przy jej pierwszej piosence wymsknęło mi się głośne: wow. W tej niebieskiej sukience oraz z tą swoją całą kobiecością i urokiem po raz kolejny mnie przekupiła. Pierwszorzędna aktorka. Zupełnie inna od niej jest z pozoru średnio pasująca do tych klimatów Natalia Sikora, która jednak nadaje całości zaskakująco przyjemny przyziemny rys. Radzi sobie świetnie. To jest jeden z tych głosów przy którym zawsze mam ciary.
    Problem mam z Magdaleną Smalarą, bo nie chce żeby ktoś mnie źle zrozumiał. Nie jest to absolutnie pierwszorzędna aktorka drugorzędna. Jest to jedna z niewielu aktorek, które tak wspaniale grają drugie skrzypce. Widziałam ją już wiele razy na żywo (pełen szacuj za zastąpienie Magdy Umer w Sopocie – dokonała niemożliwego) i zawsze ma tak samo perfekcyjnie dopracowaną rolę. Aktorki, które nie są głównymi postaciami zazwyczaj są wyraźnie słabsze od tych pierwszych. Smalara absolutnie nie jest, a jej recytowane fragmenty to mistrzostwo świata.
    A Izabellę Bukowską mogę dopisać do nowych sznureczków :)
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.blackdresses.pl

    więcej 
  • _

    Agnieszka Zawadka, Blog autorski 'Kocham teatr', 08.04.2013

    Rozśpiewana Szymborska, czyli esencja mądrości i radości z życia. Można się zasłuchać, zachwycić, zauroczyć. I poczuć absolutny niedosyt! To drugi spektakl oparty na twórczości Wisławy Szymborskiej jaki widziałam. Pierwszym był ...„jesteś piękne - mówię (...)

    Rozśpiewana Szymborska, czyli esencja mądrości i radości z życia. Można się zasłuchać, zachwycić, zauroczyć. I poczuć absolutny niedosyt!
    To drugi spektakl oparty na twórczości Wisławy Szymborskiej jaki widziałam. Pierwszym był ...„jesteś piękne - mówię życiu”... w Teatrze Powszechnym. Nie będę ich porównywać, bo oba są mistrzowskie. Kto choć trochę ceni Szymborską, czy jakby to powiedziała dzisiejsza młodzież „czuje jej klimat”, zachwyci się nie raz na jednym i drugim spektaklu.
    Na scenie: Izabella Bukowska, Natalia Sikora, Magdalena Smalara i Joanna Trzepiecińska - kwartet doskonały. Pełne uroku i osobistego wdzięku. Znakomicie poradziły sobie z wierszami Szymborskiej. Czasem szeptem. Czasem krzykiem. Raz lekko i lirycznie. Raz mocno i dosadnie. Z naturalną gracją. Przy dźwiękach muzyki na żywo fortepianu, saksofonu i kontrabasu... pięknie.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.kochamteatr.info

    więcej 
  • "Najlepsza rozrywka w środku"

    Jacek Zembrzuski, Blog autorski, 04.04.2013

    Magda Smalara skomponowała scenariusz z poezji, limeryków i wywiadów, co wespół ze znakomitą muzyką (jakby w stylu „Anawa”, ale po swojemu) Urszuli Borkowskiej dało asumpt do świetnego przedstawienia muzycznego o kobiecie, ale tak, że „dżendery” (...)

    Magda Smalara skomponowała scenariusz z poezji, limeryków i wywiadów, co wespół ze znakomitą muzyką (jakby w stylu „Anawa”, ale po swojemu) Urszuli Borkowskiej dało asumpt do świetnego przedstawienia muzycznego o kobiecie, ale tak, że „dżendery” odpadają – dowcipnie i z klasą.
    Cztery koleżanki i każda inna. Natalia Sikora z dramatycznym temperamentem i jazzowym filingiem. Cudna Joasia Trzepiecińska, która z wiekiem robi się coraz bardziej M. M., bo swingować umiała zawsze. Autoironiczna Smalara i „naburmuszona” Izabella Bukowska dopełniają obrazu kobiecości w różnych odsłonach psychicznych.
    To trzeba umieć! Lubię taki teatr.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.jacekrzysztof.blog.onet.pl

    więcej 
  • "Siedem spektakli i dziewięć książek..."

    _, Blog 'Chodzimy do teatru', 20.01.2013

    To przykład jak zrobić "składankę" (obrzydliwe określenie) z poezji. Pani reżyser Magdalena Smalara, gdy ją chwaliliśmy w rozmowie po spektaklu, powiedziała ze szczerą skromnością – przecież tekst był niezły. Pani Magdo, tym prościej coś takiego schrzanić. (...)

    To przykład jak zrobić "składankę" (obrzydliwe określenie) z poezji. Pani reżyser Magdalena Smalara, gdy ją chwaliliśmy w rozmowie po spektaklu, powiedziała ze szczerą skromnością – przecież tekst był niezły. Pani Magdo, tym prościej coś takiego schrzanić. Wsłuchaliśmy się w mądrość Wisławy Szymborskiej, nie zakłócaną przez muzykę i powiedzianą przez aktorki, które nie uważały, że są najważniejsze. Panie Izabella Bukowska, Natalia Sikora, Magdalena Smalara i Joanna Trzepiecińska wiersze naszej noblistki także śpiewały, dwa tytuły: "Jaskółka" i "Ella w niebie", w wykonaniu Sikory, mnie wbiły w fotel. Za muzykę odpowiadała Urszula Borkowska, rzadki to przypadek, by tak słyszeć tekst. Czterem paniom na scenie towarzyszyło męskie trio muzyczne – ważne słowo - towarzyszyło właśnie. Polecamy też wielu „tfórcom” teatralnym wiersz pani Szymborskiej o teatrze.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.chodzimydoteatru.blox.pl

    więcej 
  • "Dwie wyspy w Teatrze Polskim"

    Roman Soroczyński, www.warszawa.pl, 01.01.2013

    Każda z występujących aktorek zachwyca na swój sposób. Moją uwagę zwróciła jednak Natalia Sikora. Słyszałem jej śpiew w radiowej „Trójce”, w jednym z warszawskich teatrów oglądałem teledysk ze śpiewaną przez nią piosenką. Już wtedy jej (...)

    Każda z występujących aktorek zachwyca na swój sposób. Moją uwagę zwróciła jednak Natalia Sikora. Słyszałem jej śpiew w radiowej „Trójce”, w jednym z warszawskich teatrów oglądałem teledysk ze śpiewaną przez nią piosenką. Już wtedy jej „czarny” głos zafascynował mnie. Teraz rzuciłem się gorączkowo na poszukiwanie płyty z jej piosenkami.
    Sądzę, że każdy miłośnik twórczości Wisławy Szymborskiej z wielką przyjemnością obejrzy ten spektakl. Jednocześnie mam wrażenie, że większość widzów – podobnie, jak jeden z bohaterów cytowanej podczas widowiska „Przypowieści” – dojdzie do wniosku, że … wyspa Tu jest wszędzie!

    CAŁY TEKST RECENZJI: www.warszawa.pl

    więcej 
 
 
Zwiastun spektaklu
 
 
SCENA KAMERALNAwtorek, środa, czwartek, niedzielapiątek, sobota
I STREFA (parter)N 44 zł, U 36 złN 48 zł, U 40 zł
II STREFA (balkon)N 40 zł, U 32 złN 44 zł, U 36 zł

10 czerwca 2017 r. - POŻEGNANIE Z TYTUŁEM!
- PLAN WIDOWNI
- Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są na 30 minut przed spektaklem. Płatność za wejściówki wyłącznie gotówką.
- Bilety ulgowe (U) przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym "Zasłużony dla Kultury Polskiej" za okazaniem legitymacji.
- Ceny biletów w sprzedaży on-line zawierają opłatę manipulacyjną.
- Propozycje tańszych biletów znajdą Państwo wśród naszych OFERT SPECJALNYCH.

 
 
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0 – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  4. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  5. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  6. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  7. x-src, datr - używane przez facebook.com
  8. demographics ,dkv, VISITOR_INFO1_LIVE,use_hitbox,PREF - youtube.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.