TEATR POLSKI DZIECIOM: Podróże Guliwera

 

Premiera: 29.09.2015, czas trwania: 2 godz. 30 min. (1 przerwa), Duża Scena

Autor: Jonathan Swift
Adaptacja: Jarosław Kilian
Reżyseria: Jarosław Kilian
Scenografia: Julia Skrzynecka
Muzyka: Grzegorz Turnau
Choreografia: Iwona Runowska
Światło: Piotr Niemyjski
Zdjęcie filmowe: Piotr Niemyjski
Animacje: Andrzej Jobczyk
Dekoracje dźwiękowe: Andrzej Brzoska
Efekty kinektowe: Platige Image
Asystent scenografa: Diana Szawłowska
Asystent reżysera: Przemysław Pawlicki
Inspicjent : Katarzyna Bocianiak
 
Lemuel Guliwer: Maksymilian Rogacki
Hrabina,
Dama dworu,
Chłopka:
Marta Alaborska
Wielki Sędzia Balmuff,
Filozof I,
Marynarz:
Izabella Bukowska-Chądzyńska
Cesarzowa Liliputu,
Baronowa:
Marta Dąbrowska
Królowa Olbrzymów,
Kmieciowa Brunhilda:
Ewa Makomaska
Księżna,
Dama dworu,
Chłopka:
Afrodyta Weselak
Cesarz Liliputu,
Filozof III:
Piotr Bajtlik
Król Olbrzymów,
Wielki Podskarbi Flimnap:
Adam Biedrzycki
Karzeł,
Żołnierz Liliputu,
Marynarz:
Tomasz Brzostek
Oberżysta,
Żołnierz Liliputu,
Marynarz:
Wojciech Czerwiński
 
 
Kapitan William Prichard: Marcin Jędrzejewski
Wielki Admirał Floty Skyresh Bolgolam,
Filozof II:
Krzysztof Kumor
Liliput Tom,
Kmieć,
Marynarz:
Dominik Łoś
Żołnierz Liliputu,
Marynarz:
Antoni Ostrouch
Stary Lemuel Guliwer: Jerzy Schejbal
Mary: Hania Bajtlik
Zosia Bajtlik
Weronika Stańkowska
Glumdalklitch: Milena Gąsiorek
Weronika Wachowska
 
 
 

Premiera: 29.09.2015, czas trwania: 2 godz. 30 min. (1 przerwa), Duża Scena

Filozofowie mają powody mówić, iż wielkość i małość to rzecz względna. Być może, że Lillipucjanie znajdą naród daleko od siebie drobniejszy niżeli oni w porównaniu ze mną, i kto wie, czy ten ród wielkoludów nie byłby Lilliputem w porównaniu z jakimś innym, któregośmy jeszcze nie odkryli.
Jonathan Swift "Podróże Guliwera", 1726, przekład polski Anonima z roku 1784.

"Podróże Guliwera", powieść Jonathana Swifta napisana w 1726 roku, od prawie 300 lat zachwyca, niepokoi, przeraża, śmieszy, budzi refleksje kolejnych pokoleń czytelników na całym świecie.
Książka irlandzkiego pisarza jest satyrą na ludzką naturę, kpiną z zadufania człowieka w stworzoną przez siebie cywilizację i opowieścią o naszym niedopasowaniu do otaczającego świata.

"Podróże Guliwera" są jednak przede wszystkim księgą o niepojętej i zagadkowej potrzebie podróżowania, która człowieka pcha wciąż na rozdroża, pociąga ku niebezpieczeństwom, a za jedyne wynagrodzenie trudów i ofiar ukazując jedynie zwodniczą nadzieję ujrzenia cudów nieznanych i zaspokojenie palącej ciekawości.

Odkrycie nieznanych miejsc, spotkanie nieznanych ludzi, poznanie niezwykłych zwyczajów, konfrontacja z obcymi cywilizacjami staje się konfrontacją z samym sobą, drogą do samopoznania. Z podróży wraca się zawsze trochę innym, odmienionym, mądrzejszym. Doświadczenie podróży daje siłę, która może przemieniać świat.
Zwłaszcza gdy jest to wyprawa w świat wyobraźni…

"Podróże Guliwera" to prawdziwe wyzwanie dla teatru… Jak zrobić morską burzę na scenie? Jak pokazać w teatrze Liliputy, które gadają z Guliwerem spacerując mu po nosie? Jak przedstawić olbrzymy, wobec których Guliwer jest mały jak najmniejszy palec? Jak sprawić by wielki orzeł, porwał Guliwera i wrzucił go do morza?

W podróż w fantastyczne i nieznane krainy poniosą Was pomysły reżysera Jarosława Kiliana, scenografki Julii Skrzyneckiej, mistrzów zdjęć filmowych i animacji: Piotra Niemyjskiego i Andrzeja Jobczyka, efekty przygotowane przez studio Platige Image i muzyka Grzegorza Turnaua. Przewodnikami po morzach i oceanach będą artyści Teatru Polskiego z Maksymilianem Rogackim w roli Guliwera.

Podróż i teatr łączy tajemnica. Niewiadoma, która leży u kresu morskiej wyprawy przypomina cud, jaki za każdym razem odkrywamy w teatrze. W magiczny sposób pokonujemy odległości i czas. Przedstawienie, na które zaprasza Teatr Polski, niesie więc tajemnicę podwójną. Tę ukrytą w fantastycznych podróżach Guliwera i tę schowaną za kurtyną teatru. Ten, kto raz poznał smak wędrówki i teatru może odtąd podróżować już zawsze i wszędzie - dzięki wyobraźni. Nawet nie ruszając się z miejsca.

Spektakl dla starszych dzieci i tych którzy są dziećmi podszyci…

JAROSŁAW KILIAN (ur. 1962) – reżyser teatralny i operowy, historyk sztuki, tłumacz. W swoim dorobku ma m.in. realizacje utworów Szekspira, Moliera, Słowackiego, Różewicza. Jest autorem spektakli dziecięcych, m.in. cenionych "Przygód Sindbada Żeglarza" według Leśmiana, z muzyką Grzegorza Turnaua oraz "Pinokia" Carla Collodiego. Wykłada w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza oraz w Collegium Civitas. W latach 1999-2010 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Polskiego w Warszawie.

UWAGA: W rzędzie III, IV, V na balkonie II piętra widoczność jest ograniczona. Ze względu na bezpieczeństwo sprzedaż miejsc w tych rzędach dla dzieci powyżej 10 roku życia.

- PLAN WIDOWNI (plik PDF)

W ramach cyklu Teatr Polski Dzieciom polecamy również: 
- "Królowa Śniegu"  

GALERIE ZDJĘĆ:

Przygotowania do premiery pracowniach teatralnych >


Próby aktorskie >


Po śladach Guliwera - piknik rodzinny w Teatrze Polskim >


Projekt edukacyjny towarzyszący premierze "Podróży Guliwera" >

 
  • "Prawdziwa teatralna uczta"

    Agata Zasztowt-Mroczek, Portal CzasDzieci.pl, 08.01.2016

    Twórcy czarują widzów wspaniałą scenografią i ciekawymi rozwiązaniami scenicznymi; tak choćby w krainę liliputów i olbrzymów przenosimy się za pomocą kamery i projektorów. To pokazuje, jak magicznym miejscem jest teatr.Świetnym pomysłem były rekwizyty (...)

    Twórcy czarują widzów wspaniałą scenografią i ciekawymi rozwiązaniami scenicznymi; tak choćby w krainę liliputów i olbrzymów przenosimy się za pomocą kamery i projektorów. To pokazuje, jak magicznym miejscem jest teatr.
    Świetnym pomysłem były rekwizyty Guliwera, które odnajdują lilipuci: wielka chusteczka do nosa i ogromny zegarek. To wywołało uśmiech na twarzach widzów.
    Uwagę dzieci przykuły wybory ministrów w tej krainie; najlepszym ministrem jest ten, kto najdłużej będzie tańczył na linie. W krainie Olbrzymów za sprawą projektora widzowie tez czują się trochę jak liliputy. Moja córka była zachwycona tymi „czarami”.
    Wyszłyśmy z teatru urzeczone tym przedstawieniem. Muzyka, scenografia i czary na scenie spowodowały, że "Podróże Guliwera" wpisujemy na listę naszych ulubionych spektakli teatralnych.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.czasdzieci.pl

    więcej 
  • "Bajkowy świat Jarosława Kiliana"

    Maciej Łukomski, Blog Life-Style.info.pl, 21.10.2015

    Obserwowałem podczas spektaklu reakcję dzieci, którzy zachwycali się burzą na morzu czy olbrzymią filiżanką, do której o mało co nie wpada Guliwer. Przedstawienie Jarosława Kiliana zachwyca poetyckimi obrazami, znakomitą muzyką Grzegorza Turnaua i licznymi pomysłami (...)

    Obserwowałem podczas spektaklu reakcję dzieci, którzy zachwycali się burzą na morzu czy olbrzymią filiżanką, do której o mało co nie wpada Guliwer. Przedstawienie Jarosława Kiliana zachwyca poetyckimi obrazami, znakomitą muzyką Grzegorza Turnaua i licznymi pomysłami inscenizacyjnymi, które uruchamiają całą teatralną maszynerię z obrotówką i zapadnią na czele. Znakomitym pomysłem są animację komputerowe, które doskonale komponują się z żywym planem oraz używanie podczas spektaklu kamer. Obraz z kamery w powiększonym albo zmniejszonym rozmiarze wyświetlany jest na wielkim ekranie z tyłu sceny. Ten inscenizacyjny zabieg pozwolił stworzyć na scenie Krainę Liliputów czy wizytę Guliwera w Brobdignag.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.life-style.info.pl

    więcej 
  • "Guliwer przybywa do teatru"

    Mirosław Winiarczyk, Tygodnik Idziemy nr 41/2015, 08.10.2015

    Przygody Guliwera w Krainie Liliputów i wśród olbrzymów reżyser ukazał przez zderzenie wyrazistej gry zespołu aktorskiego, szybkiej zmiany kolejnych scen i efektownych elementów scenograficznych. Najważniejsze jest tu jednak pomysłowe operowanie projekcjami (...)

    Przygody Guliwera w Krainie Liliputów i wśród olbrzymów reżyser ukazał przez zderzenie wyrazistej gry zespołu aktorskiego, szybkiej zmiany kolejnych scen i efektownych elementów scenograficznych. Najważniejsze jest tu jednak pomysłowe operowanie projekcjami wirtualnymi, co sprawiło, że widz odczuwa różnicę wzrostu między Guliwerem a liliputami i olbrzymami. Dodać do tego należy pomysł "teatru w teatrze". W drugim akcie Kilian umiejętnie nawiązał do tradycji teatru ulicznego i ogródkowego.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.idziemy.com.pl

    więcej 
  • _

    Julia lat 12, Miasto Dzieci, 08.10.2015

    To bardzo ładna sztuka z niesamowitymi efektami dzięki Platige Image. Piękna i pomysłowa scenografia wykonana przez Julię Skrzynecką jest warta zobaczenia. Szczególnie moją uwagę przykuły pięknie malowane fale i precyzyjnie dopracowane miasto. Reżyser miał doskonały pomysł na (...)

    To bardzo ładna sztuka z niesamowitymi efektami dzięki Platige Image. Piękna i pomysłowa scenografia wykonana przez Julię Skrzynecką jest warta zobaczenia. Szczególnie moją uwagę przykuły pięknie malowane fale i precyzyjnie dopracowane miasto. Reżyser miał doskonały pomysł na pokazanie Liliputów i Olbrzymów, tak ważnych dla tej sztuki.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.miastodzieci.pl

    więcej 
  • "Brawa należą się Kilianowi"

    Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza - Stołeczna, 05.10.2015

    Jestem pewien, że Jarosław Kilian, reżyserując "Podróże Guliwera" w Teatrze Polskim w Warszawie, musiał mieć niezłą frajdę. Co najważniejsze, przełożyło się to na euforię małych widzów, wśród których siedziałem. W teatrze dla dzieci można (...)

    Jestem pewien, że Jarosław Kilian, reżyserując "Podróże Guliwera" w Teatrze Polskim w Warszawie, musiał mieć niezłą frajdę. Co najważniejsze, przełożyło się to na euforię małych widzów, wśród których siedziałem.
    W teatrze dla dzieci można sobie pozwolić np. na podświetlane barwnie kartonowe morskie bałwany albo spuszczenie spod sufitu wielkiego żaglowca na sztankiecie. Kilian używa pomysłowych środków. Powracają proste sekwencje ruchowe i muzyczne (autorem dźwięków płynących ze sceny jest Grzegorz Turnau). Reżyser zamienia aktorów w karły i olbrzymy przy użyciu kamery i projektora, manipuluje różnicami perspektyw i planami. Chwilami sięga po bluebox. Zza "piątej ściany" ekranu atakuje percepcję małych widzów przerośniętymi rekwizytami. Na scenie ląduje więc gigantyczna chustka do nosa, długa na siedem metrów szpada czy olbrzymia filiżanka kryjąca podróżnika.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.warszawa.wyborcza.pl

    więcej 
  • Mądra opowieść

    Temida Stankiewicz-Podhorecka, Nasz Dziennik nr 231/2015, 05.10.2015

    Przekładanie powieści Swifta na scenę zawsze rodzi pytanie: jak jednocześnie pokazać głównego bohatera i liliputów wielkości naparstka w stosunku do wzrostu Guliwera. Albo jak pokazać pobyt Guliwera w Krainie Olbrzymów i jego rozmowę z nimi, kiedy nasz bohater jest (...)

    Przekładanie powieści Swifta na scenę zawsze rodzi pytanie: jak jednocześnie pokazać głównego bohatera i liliputów wielkości naparstka w stosunku do wzrostu Guliwera. Albo jak pokazać pobyt Guliwera w Krainie Olbrzymów i jego rozmowę z nimi, kiedy nasz bohater jest mniejszy od palca dłoni takiego wielkoluda. Jarosław Kilian znakomicie wykorzystał tu plan filmowy z użyciem kamer transmitujących obraz ze sceny z pomniejszoną lub powiększoną postacią Guliwera. Dzięki animacjom filmowym następuje relacja między dwoma planami, rzeczywistym (na scenie) i wirtualnym (na ekranie). Ta kombinacja jest tak zrealizowana, że nie przysparza problemów komunikatywnych. Jest czytelna w odbiorze, chodzi zwłaszcza o dzieci. Te najmłodsze reagują głównie na obraz i sytuacje sceniczne, w tym związane z muzyką i rytmem zachowań postaci. (...)Ponadto utwór Swifta ma wymiar powiastki filozoficznej, której przesłanie jest wciąż aktualne, a mianowicie, że nic nie jest dane raz na zawsze, że to, co mamy, trzeba doceniać i pielęgnować. (...) Przedstawienie Jarosława Kiliana jest spektaklem typowo familijnym. Ciekawie pomyślane, precyzyjnie wyreżyserowane, atrakcyjne wizualnie, skłaniające do głębszych przemyśleń i dobrze zagrane przez cały zespół.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.naszdziennik.pl

    więcej 
  • "Podróżować jest bosko"

    Dionizy Kurz, Blog kulturalny Kurzawka, 05.10.2015

    Jarosław Kilian stanął przed trudnym zadaniem z uwagi na niełatwe do pokazania sceny w Krainie Liliputów oraz u olbrzymów na Brobdingnag. Reżyser wykonał jednak swoje zadanie znakomicie. Dzięki ujęciom filmowym Piotra Niemyjskiego i animacjom Andrzeja Jobczyka aktorzy mieli (...)

    Jarosław Kilian stanął przed trudnym zadaniem z uwagi na niełatwe do pokazania sceny w Krainie Liliputów oraz u olbrzymów na Brobdingnag. Reżyser wykonał jednak swoje zadanie znakomicie. Dzięki ujęciom filmowym Piotra Niemyjskiego i animacjom Andrzeja Jobczyka aktorzy mieli niesłychaną frajdę być na przemian najprawdziwszymi liliputami, a już po chwili olbrzymami. Kapitalna była także scenografia przygotowana przez Julię Skrzynecką, dzięki której widzowie mogli zapoznać się z budową osiemnastowiecznych żaglowców oraz przeżywać sztorm na samym środku oceanu. (...)Godne zaznaczenia były również kreacje aktorskie, a zwłaszcza obszerna rola Guliwera dobrze i sprawnie zagrana przez Maksymiliana Rogackiego.
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.kurzawka.blogspot.com

    więcej 
  • "Guliwer ratuje Europę"

    Tomasz Miłkowski, Dziennik Trybuna nr 196, 08.10.2015

    (...)Połączenie techniki żywego planu, animacji i projekcji daje wyjątkowo udane efekty w ukazaniu świata liliputów i wielkoludów, unaocznia owe dysproporcje i ujawnia obcość przybysza. Guliwer (świetna rola Maksymiliana Rogackiego) nie jest przecież uchodźcą, ale (...)

    (...)Połączenie techniki żywego planu, animacji i projekcji daje wyjątkowo udane efekty w ukazaniu świata liliputów i wielkoludów, unaocznia owe dysproporcje i ujawnia obcość przybysza. Guliwer (świetna rola Maksymiliana Rogackiego) nie jest przecież uchodźcą, ale rozbitkiem. Jest jednak rozbitkiem szczególnym, bo ze względu na swoje rozmiary (zbyt duże gabaryty lub też zadziwiającą miniaturyzację) nie pasuje do otoczenia, jest rodzajem wybryku natury, drażni i wywołuje reakcję łańcuchową nienawiści, zawiści, niechęci. Kilian sięgając po powiastkę Swifta pokazuje więc, jak niebezpieczne mogą się wyzwalać emocje i stadne zachowania, jeśli ich nie powściągać i nie poddawać racjonalnej ocenie, a także moralnej próbie. To nie są sprawy łatwe, ale młodzi widzowie, może lepiej niż dorośli, rozumieją te konflikty, od których przezwyciężania zależy przecież ich przyszłość. Opowiadając o tym wszystkim, Kilian nie nudzi, potrafi świetnie bawić, tworzyć sytuacje nieodparcie śmieszne, dawać aktorom okazję do komediowych popisów (dobry użytek czyni z tego m.in. Dominik Łoś jako Kmieć).
    CAŁY TEKST RECENZJI: www.aict.art.pl

    więcej 
 
 
Rozmowy z twórcami i fragmenty próby /Dekulturator.pl/
Zwiastun spektaklu
 
 
DUŻA SCENAwtorek, środa, czwartek, niedzielapiątek, sobota
I STREFAN 48 zł, U 36 złN 50 zł, U 40 zł
II STREFAN 36 zł, U 30 złN 38 zł, U 34 zł
III STREFAN 30 zł, U 34 złN 32 zł, U 26 zł
LOŻA PREZYDENCKAN 130 złN 130 zł

- PLAN WIDOWNI (plik pdf)
- W rzędzie III, IV, V na balkonie II piętra widoczność jest ograniczona. Ze względu na bezpieczeństwo sprzedaż miejsc w tych rzędach dla dzieci powyżej 10 roku życia.
- Wejściówki w cenie 20 zł sprzedawane są na 30 minut przed spektaklem. Płatność za wejściówki wyłącznie gotówką.
- Bilety ulgowe (U) przysługują: uczniom, emerytom, rencistom, osobom z niepełnosprawnością oraz odznaczonym "Zasłużony dla Kultury Polskiej" za okazaniem legitymacji.
- Ceny biletów w sprzedaży on-line zawierają opłatę manipulacyjną.
- Propozycje tańszych biletów znajdą Państwo wśród naszych OFERT SPECJALNYCH.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorządu Województwa Mazowieckiego

Patroni medialni spektaklu:

 
 
Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0 – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  4. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  5. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  6. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  7. x-src, datr - używane przez facebook.com
  8. demographics ,dkv, VISITOR_INFO1_LIVE,use_hitbox,PREF - youtube.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.